N/a'an kuse

20 juni 2017 - Windhoek, Namibië

Afscheid nemen van Waterberg guest farm doet ons een beetje zeer. We gaan onze sympathieke Given, Edward en O-ipwe missen, elke dag hebben zij zich ingezet voor de volle 100%. (Natuurlijk missen we ook de anderen die zich hebben ingezet tijdens ons verblijf). Ze hebben de auto voor ons gewassen, want die zag er niet uit. Een vriendendienst.
In Nederland zouden ze je bij wijze van spreken beboeten voor zo'n smerige auto. Nog nooit hebben we een auto zo smerig gehad. Stof, strandzand, woestijnzand, oceaan zout, modder (door rivierbeddingen en doorwaadbare plaatsen) en graszaden zitten overal.

We rijden over de asfaltweg richting Windhoek volgens advies. Wie naar Namibië wil moet niet te lang wachten   de reeds "goede infrastructuur" wordt verbetert. Dat wil zeggen nu gaan.....Afrika moet een beetje spannend blijven. We tanken onderweg en drinken een bakje koffie. Er staan daar ook grote vrachtwagens gereed voor dierentransport. De runderen die ze transporteren gaan voor de slacht naar Zuid Afrika.  We vervolgen de weg naar Windhoek en elke keer als we in de buurt van een "stad" komen zien we ook weer grote groepen bavianen.

45 km van het vliegveld af zit n/ a'an kuse onze bestemming voor de laatste overnachting. Het ziet er erg prachtig uit en de huisjes die we krijgen zijn smaakvol ingericht. We hebben ook huisdieren wrattenzwijnen die zich in de natuur moeilijk op beeldplaat laten zetten. Ze grazen op hun knieën en af en toe moet er even aan ons worden geroken. Natuurlijk leggen ze hun hoofd op onze tas enndan knorrende geluiden en hun ogen gaan dicht. Zo ... dat verplicht ons tot het drinken van koffie. De smaakvolle huisjes hebben uitzicht over de natuur waar antilopen, struisvogels, wrattenzwijnen bavianen giraffen (en veel meer) langs je heen lopen. Deze locatie staat ook bekend om opvang van katachtigen. Ze worden echter nooit meer vrijgelaten, omdat ze mensen gewend zijn. Maar daar denk ik het mijne over. Zonder hun zullen ze de helft minder gasten krijgen. Beetje innovatiever denken en re-integratie in wild moet toch kunnen. We zagen namelijk bij de vorige opvang dat 10 jaar oude cheetahs (die door mensenhanden zijn opgevoed ) achter gaas een steenbok wilden grijpen aan de andere free nature side van het gaas. Niets is sterker dan het Natuurinstinct ....

Het is hier adembenemend mooi midden in de natuur en je bent relatief dichtbij Windhoek en het vliegveld. De lunch is echt goed. Zelden zo'n lekkere salade gehad en Marianne een tagliatelle room met zalm.

Voor ons huisje is een waterhole in een droge rivierbedding tussen de rotsen verscholen. Veel toeristen lopen hieraan voorbij omdat ze het niet kunnen zien.  Wij zitten samen te genieten van de dieren die aan ons voorbij gaan en die  drinken aan de waterhole. We zijn omringd door wel 30 bavianen die ons aan staren. Ze komen steeds dichterbij maar blijven op veilige afstand kijken naar ons. Het wordt donker (dat is al om 18:00 uur) en het is een kakofonie van dierengeluiden. Met een zaklamp door het savannegras en tussen de rotsen zoeken we ons huisje weer op.
Op ons staat een huiskat te wachten liggend op het tuinbankje. Zij gaat naar binnen en voelt zich thuis, we geven hem wat te eten en madame ligt op bed. Ach wat maakt het uit lekker veilig voor haar.
We horen ook de leeuwen brullen van het opvangcentrum. Erg indrukwekkend en het kippenvel loopt over onze rug. We zetten de schuifdeuren open en de hordeur gaan dicht.  Genietend van wat moeder aarde te bieden heeft.

Wat is Namibië een ervaring die wij voor geen goud hadden willen missen.

Groetjes

1. John mirry:
    20 juni 2017
    Volgens ons hebben jullie een ongelovelijk avontuur ervaren en ons daar deelgenoot van gemaakt.
    Hatelijk dank voor jullie enerverende reisblog

Een goede terugreis gewenst

Mirry-John
  2. ErikBea:
    Hallo Alex en Marianne
    Fantastische verhalen gelezen erg leuk om te volgen
    Jammer dat het er bijna alweer opzit
    Goede en veilige terug reis
    Groetjes Erik en Bea
  3. Anton en Linda:
    20 juni 2017
    Hoi M & A. Bedankt voor de mooie rondreis door Namibie. Het was alsof we op de achterbank meereisden. Goede thuisreis en een gezond weerzien.
    Linda en Anton
  4. Jan Poort:
    Hoi A&M,
    Bedankt voor de spannende verhalen. Een goede terugreis gewenst. J&P
  5. Frank en Diana:
    Beste Alex en Marianne,
    Wat hebben we weer genoten van jullie prachtige reislog en van de mooie foto's. Het is alsof we er een heel klein beetje bij zijn geweest. Je kunt zien en lezen dat het een onvergetelijke ervaring voor jullie is geweest! Geniet van de laatste nacht in "jullie" Afrika en een goede, veilige terugreis gewenst.
  6. Willem:
    20 juni 2017
    Indrukwekkend om jullie ervaringen te lezen.
    Goede reis naar huis.!
  7. MHe:
    21 juni 2017
    Bedankt voor de verhalen.
    Goede reis terug.

Michel