Waterberg plateau gamedrive

19 juni 2017 - Waterberg Plateau National Park, Namibië

Waterberg plateau is erg groen en staat bekend om zijn neushoorns en waterbuffels. Maar helaas zijn ze de afgelopen maanden niet meer gespot. Gisteren ontmoeten wij een leuk Duits stel die ook meegaan met Edward naar de cheetah opvang en een gamedrive op Waterberg plateau.

Na het ontbijt besluiten we onze koffers te ordenen en de auto leeg te pakken, want we naderen het einde van onze reis door Namibië.  De auto stond vol met o.a.  5 x 5 liter flessen water en pakken meel en suiker. Daar kunnen we Edward en O-ipwe blij meemaken net als de kleding die wij niet meer meekunnen nemen. Hier zijn ze erg blij met alles en tussen deze geweldige mensen verblijven is erg gezellig. "Friends for life".  Samen met O-ipwe (20 jaar) en Edward (52 jaar)  bespreken we veel. We leren veel van deze fantastische mensen, daar kunnen wij westerlingen veel van leren. We bekijken samen de  foto's en filmpjes die we hebben gemaakt. Ze zijn nog nooit in Etosha of Swakopmund geweest. Onbetaalbaar en hoe moeten ze daar komen?  Het informatieboekje van Swakopmund wordt aandachtig bekeken. Bij de receptie staat de altijd goed gemutst Given en zijn vrouw Naomi werkt in de keuken net als zijn schoonzuster. Hier op deze farm werken 40 medewerkers.
De eigenaren Harry en Sonja mogen blij zijn met deze mensen. Harry's (Duitse) opa is in 1909 met deze boerderij begonnen en zijn vader heeft hier in 1960 het Texaanse rund geïntroduceerd.  Nu Lopen hier meer dan 1600 runderen vrij rond in deze groen omgeving. Op Klein Waterberg en Waterberg zijn waterbronnen die de omgeving voorzien van water wat deze plaats erg waardevol maakt.

De gamedrive.

We stappen met gids Edward in een echte gamedrive auto samen met 4 Duitse gasten. De sfeer zit er in en met werelds beste gids Edward wordt het vast een top middag met sundowner.

Hij laat vol trots de boerderij van zijn baas zien. Hij is dankbaar dat hij hier mag werken en er is zo waar een eigen dorp voor de 40 werkers op de farm.  We zien de 40 paarden en een deel van de farm. Kleine kalfjes en zieke runderen worden afgeschermd middels hekwerk, omdat hier luipaarden en cheetahs zijn.
Om bij de cheetah opvang te komen moeten over Harry's farmland rijden en na 24 km komen we aan op land van de buren (+7km) waar de cheetah opvang is. Het hekwerk van de boerderij is meer dan 800km lang en dat is voor Nederlandse begrippen erg groot. We hobbelen over kleine zandwegen en we moeten ook nog even over een vliegveldje rijden  (zand landingsbaan).
De cheetah opvang is helaas een "noodzaak". We worden rondgeleid en ze laten alle projecten en  programma's zien.
We lunchen daar en maken een kleine gamedrive door een afgerasterd gebied met cheetahs.
Op naar het vervolg van de Edwards gamedrive komen we aan op een serengetti (savanne). Waar een wirwar van wilde dieren rondlopen met als aanvulling op ons lijstje de dik dik antilope en de aardwolf. Prachtig terwijl  de zon gaat langzaam onder gaat stopen we voor de sundowner  (zonsondergang) en drinken op de savanne. Alle kleuren zien wij bij de zonsondergang, zoals dat bij Afrika hoort. Door donker rijden we terug dat is best spannend en komen mensen tegen op de verlaten zandpaden in de pik donkere bush bush. Het zijn wilddiertellers die de dierenpopulatie tellen en de oprichtster  van de cheetah foundation.  Wat een dag.  ..

Op naar het avondeten waar Given op zijn afrikaanse tamtam trommeld voor het avondeten en in zijn klik klak taal het menu op leest....

Groetjes

1. Marja Euverman:
    20 juni 2017
    Zoals jullie zeggen, het einde van jullie grote avontuur nadert zijn einde.
    Maar wat een reis!! 1 om nooit meer te vergeten.
    En 1 om lang over na te praten,de mooie foto's te bekijken enz.enz.
    Kortom, 1 om nog heeeeeeel lang van te genieten!