Aus "Eagle nest ".

7 juni 2017 - Aus, Namibië

Vanmorgen stond moeder met kind aan de deur ..... dat wil zeggen bavianen. Niet schuw en best wel brutaal, want ze hebben handjes die deuren kunnen openen. Maar ze was al weer snel verdwenen met een plakje brood. Voor ons ontbijt wordt een omelet gebakken met worstjes en bacon. De route die we rijden moeten we even navragen of deze qua tijd kan. Volgens een parkwachter is deze perfect. Daarom vervolgen wij onze route richting Zuid-Afrika langs de Oranje rivier. Maar eerst een praatje met de pompbediende van Ai Ais. Hij moet  2 maanden werken en is dan 12 dagen vrij. Het loon wat hij krijgt is niet voldoende om zijn gezin te onderhouden. We vertrekken .....maar na een kleine 60 km door een geweldig landschap laat de nieuwste tracs4africa een steekje vallen. Een nieuwe verlegde weg is de boosdoener.  We houden twee Zuid Afrikaaners aan met een vouwwagen en vragen of we de juiste afslag hebben genomen. Na een praatje bleek wel dat we juist hadden gegokt. Ze geven ons een wegenkaart van Namibië en we wensen elkaar een goede reis.

Namibië kent in juni en juli een neerslag percentage van 0 % maar vandaag niet. We belanden in een regenbui de gravel / zandweg verandert in een natte papperige gladde baan. Gelukkig is de bui snel over en voor we het weten rijden we langs de groen begroeide Oranje rivier. Alleen de rivier kent groene zones al het andere ziet eruit als kleurrijke rots en zand partijen. De stofwolken achter de auto laaien weer op, maar nu ook zandstormpjes die de weg bijna onzichtbaar maken. We worden even bij een controlepost staande gehouden en geregistreerd, omdat wij hier op deze weg rijden in een nationaal park. Ook hier weer veel kleine zandstromen en her en der een kleine windhoos. De weg is soms smal en kent vele dalen en heuvels en is dus pretpark waardig. De volgende controlepost wordt alles geregistreerd. Een politieagent en parkranger zetten ook nog eens onze auto op de kop. Alles moet open en los. Ze zijn wel aardig, maar toch. Binnen 2 seconden vonden ze de pepperspray....."aaaahhhhha what is this????,  "self protection I hate baboons" is ons antwoord.  "oké... no problem do you have a big knive". "No, sir we don't".
Daarna werd Marianne's tas doorzocht werkelijk alle vakjes werden bekeken tel zelfs ons geld en trekt het snoertje kapot van onze mi fi router...... hij pakt de spar zakken "what are you doing with all these things"???? Children playing tools" Zei Marianne. "I have two  kids" zei de agent. Dus gaven we hem kleurpotloden met schrijfblokjes. Terwijl de parkranger al klaar was en wij nog babbelen over de geweldige natuur. Vroeg ik hem of hij ook kinderen had. "No" nou dan krijg jij een Alex famous zonnebril.  Die ik aan de bakstenen niet kwijt raak in de verkoop.

Elkaar ff uitzwaaien... dan  verlaten wij de controlepost. De één met kinderspeelgoed in de hand  en de ander een zonnebril op. De weg van Rosh Phina is geasfalteerd en dat schiet lekker op.

Aus is snel bereikt en we lunchen in alte bahnhof en tanken wederom.  We rijden door naar klein Aus vista. Hier krijgen we het huisje  Mountain view op locatie Eaglenest. Geweldig.... midden in de woestijn met 7 huisjes her en der verspreid en met een geweldig uitzicht. De laatste 7 km naar het huisje zien we jakhalzen, oryxen en andere antilopen.

Het huisje is op zonne-energie en voorzien van olielampen. De haard is  hier wel nodig we steken de haard aan met het meegekregen hout.
De zon gaat onder maar er komen ook wolken opzetten. Bij schemer rijden we in the middel off the desert naar klein aus vista om te dineren. Het is hier geloof ons onbeschrijfelijk mooi.

Groetjes M&A

1. Jolanda:
    9 juni 2017
    Hoi luitjes
    Leuk al die verhalen te lezen, jullie nog een veilige vakantie xx