Namib en de savanne

8 juni 2017 - Naukluftgebergte, Namibië

In het schemer rijden wij over de smalle zandweg in de rimboe voor het avondeten naar Klein Aus vista. Een lopendbuffet met drie gangen voor nog geen €20 p/p, wat hier natuurlijk erg duur is. (aanrader)
De terugrit naar Mountain view, Eagle nest was in het extreme donker. We schrikken ons wezenloos omdat wilde paarden op de weg staat die niet vooruit te branden zijn. Langzaam tuffen we naar de lodge.

Nog een afzakkertje bij Mountain view en dan de kruiken gereed maken voor de nacht. Maar eerst extra hout in de haard. Het beloofd een koude nacht te worden.

-4 Graden is niet wat je hier verwacht, maar eigenlijk ook wel logisch de woestijn kent immers zijn grillen.
Vannacht ben ik er drie keer uit geweest om nog wat hout in de haard te stoppen terwijl  Marianne lekker door sliep. Met mijn zaklantaarn bekijk ik nog even het huisje.
De inrichting is smaakvol met veel detail uit het verleden. De deurposten zijn bijvoorbeeld van oude Duitse treinrails uit 1901. Ondanks de koude hebben we toch nog goed geslapen ...... maar ook dankzij de warme kruiken.

De natuur meld zich .....we werden wakker van spelende, jammerende jakhalzen. Dat is gemakkelijk, een wekker hoef je hier namelijk niet te zetten.
We rijden vroeg naar het gebouw van Klein Aus vista hier wordt ons ontbijt geserveerd. De trap naar boven is bevroren en erg glad en onderaan lag al een schachtoffer. Een Engelse dame die werd verzorgd door de EHBO.

We vertrekken naar de werelds oudste woestijn de Namib en nemen de route  D707. Eerlijk gezegd één van de mooiste routes tot nu toe. De weg die we afleggen bestaand uit mul zand, gravel en keien. We schudden door elkaar en moeten elke kilometer bevechten. Zo komen we langzamerhand dichter bij ons verblijf. Vandaag is het wild gehalte erg hoog met grote groepen Oryxen, eland antilopen, springbokkies, struisvogels, jakhalzen en de wilde paarden van Aus.

We komen langs de ingang van de Lodge maar besluiten door te rijden naar Solitaire om de bekende apfelstrudel te eten. Een bakkerij een tankstation met garage, camping en eenvoudige lodges meer is het niet. Solitaire is beroemd door het gelijknamige boek van de schrijver Tom van der Lee. Hij heeft hier gewoond.

Na circa 18 km rijden we weer terug. Na een stukje toegangsweg door de natuur te rijden melden we ons bij de receptie van Namib Naukluft en bespreken meteen het avondeten. Bij ons huisje zijn grondeekhoorntjes die zo uit je handen eten dat wil zeggen ze pakken het aan met de voorpootjes. De Chinezen die hier ook verblijven maken foto's van echt alles maar ook van de grondeekhoorntjes en mijn blote voeten waar ze op zitten.

In de Lodge ontmoeten we twee gezellige mensen uit Maarsen waar we later op de avond nog iets mee drinken.

We douchen ons en schuiven aan tafel. Het eten is goed en terwijl we ons toetje nuttigen komt een kudde gnoe's voorbij en deze staan ons aan te staren in het restaurant gedeelte.  Alleen een schuifwand is de scheiding tussen ons de Chinezen (die maar blijven foto's maken) en de genoe's. Gauw gaan ik en Marianne naar buiten, wat een ontmoeting met de natuur. Ze staan nog geen 10 meter van ons vandaan.

Blijkbaar heb ik de lampen van de auto aan laten staan. Na een moeizame  zwakke start besluit ik maar even 10 km te rijden. Moest in nu links of rechts......... ja hoor... ik maak een gamedrive in mijn uppie. Verdwaald door een wirwar van landwegjes en karrensporen cross ik door de savanne.  Pppfffff het wordt donker en .... springbokkies springen uit het niets voor de auto. Gelukkig zie ik lichten branden in de verte. Rijdend op een karrenspoor kom ik weer op de bestemming. Het personeel van de lodge vroeg wat ik aan het doen was in de savanne. " laat een grondeekhoorn nou mijn camera hebben meegenomen dus moet ik daar wel achter aan, maar ik heb hem terug".
Ze zijn hier erg aardig en moeten lachen. Niet weer doen .....

Zo een afzakkertje met Marianne, Ellen en Erik is wel verdiend.

Groetjes

Internet is hier 2g dus de foto's en verhaal publiceren gaat hier met moeite. Vooral export van camera naar mobiel gaat niet. Zodat de de log met de smartphone moet worden gemaakt.