Swakopmund en Walvisbaai.

11 juni 2017 - Swakopmund, Namibië

6 Uur en elektriciteit voorziening is in  Swakopmund uitgeschakeld. We zullen iets anders moeten doen dan Swakopmund bezoeken.  Een Nederlands stel verlaat vroeg Swakopmund ze hebben hier alleen overnacht en gaan weer kamperen in the bush. Wij gaan eerst ontbijten en moeten nog maar zien wat we nu gaan doen. Flamingo's in Walvisbaai of Cape Cross met zijn grote zeerobben kolonie. Dat gaan we onder het ontbijt maar eens bekijken.....

Tja, zeerobben kolonies hebben we al vaak gezien dus het wordt flamingo's en pelikanen. De pelikaan is een favoriet van ons, want in Florida waren we algauw maatjes van elkaar (of kwam dat van de visjes die we bij ons hadden). Ook staat de welwitchia route met woestijn en maanlandschap op onze lijst voor vandaag.

We nemen de routes door in het Afrikaans met Charlot van Sea Breeze . Zij is een "boere" dochter van een farmer, veehandelaar uit de Kalahari. Ze verteld waar de pelikanen en flamingo's  zijn te vinden en markeert de route op de kaart. Waterfront in Walvisbay (Walvisbaai) is de locatie.
We vragen ook waar we een permitt kunnen kopen voor de Welwitchia route, maar vragen ons af of ze aan de Bismarkstreet in Swakopmund zonder elektriciteit wel eens open zijn. We besluiten zonder permitt te gaan want Charlot verteld ons dat ambtenaren in Namibië op zondag bijna allemaal vrij zijn. Dus de gok is aan ons ... die is snel genomen een beetje spanning mag wel.... no, permitt to day!!

De reis van Swakopmund naar Walvisbay gaat langs de ruige oceaan en de mega woestijnduinen. Wat vreemd aandoet, maar ook de aanwezige oceaan mist maakt het mystieke compleet. Met een bakje koffie en een babbel met een café eigenaar aan Waterfront komen we erachter dat ze aan andere kant zijn. Hij wijst met zijn vinger waar ze zijn.  We rijden er naar toe en parkeren de auto aan de lagoon.
Inderdaad ze zijn aanwezig.... terwijl wij kijken komt er een touroperator bus aan, ze stappen uit en weg vliegen de pelikanen. Reken maar dat deze toeristen dik betaald hebben voor deze bus trip. We beseffen dat als je zelf een 4wd. huurt je de beste positie hebt en vrij bent om te reizen.

Op naar de flamingo's die richting de zoutpannen beter te zien zijn. We stappen rustig uit onze 4wd, kijken en stappen weer in. De touroperator met zijn gasten komt er net aan rijden.
De toeristen zijn druk met uitladen van hun grote fototassen en statieven
en ja hoor ..... daar gaan de flamingo's in een mooie vlucht er vandoor.
We vervolgen de reis richting Welwitchia route. Hier staan de zeldzame woestijnplanten die honderden jaren oud kunnen worden.
We hebben geluk geen controle, maar wat is de weg slecht. De verticale rillen in de weg maken van ons drilpudding. We rijden en rijden en het laatste gedeelte staan ze ( kunt beter van de  andere kant komen). Omdat de weg slecht is besluiten we off road te gaan op gedeelten waar je de natuur niet beschadigd. Gaaf!!!!

Terug in Swakopmund  belanden we op de pier "The Tug" zij hebben een noodstroomaggregaat. Hier eten we een spaghetti knoflook die geloof ons lekkerder is als in Italië. lopend op de pier met een ruige oceaan (golfen zijn erg hoog) krijgen we een paar sputtertjes mee.

We nemen grote softijsjes bij platz am meer die uitgerekend €0.83 te samen kosten. Wie doet je wat....

Swakopmund wordt snel aarde donker, maar hopen dat de elektriciteit om 20:00 weer wordt ingeschakeld. Wel zo veilig.

Groetjes

Marianne & Alex

Verzonden Huawei mifi-router.

1. Anton en Linda:
    12 juni 2017
    Hallo Alex en Marianne, we genieten erg van jullie reisverhalen. Ik denk dat er straks geen stukje Namibie meer is waar jullie geen weet van hebben. Geniet ze.
    Groetjes Anton en Linda
  2. Emmy:
    12 juni 2017
    Jullie verhaal klinkt geweldig. Binnen 3 weken treden wij in jullie voetsporen. Identieke route tot nu toe. Daarom lees ik elke dag jullie verslag. Is het werkelijk zo dat er geen elektriciteit is???
  3. Alex:
    Hoi Emmy,

Alleen die zondag dat we er waren
    was er geen elektriciteit. Leuk dat je ons volgt.
    Marianne en Alex
  4. Hillie en hans:
    hallo alex en marianne
    wij vinden jullie verhalen geweldig en dat jullie er van genieten.
    en zulke mooie foto"s
    gr hans en hillie