Swakopmund de stad wat verdwaald is in Afrika

10 juni 2017 - Swakopmund, Namibië

Na het avondeten gaan we zitten op het terras bij de waterhole. De heldere maan schijnt alles aan en we zien de ogen van roofdieren glinsteren. Twee jakhalzen zijn op jacht en als ze dichter bijkomen, komen die 6 Hongkong foei  weer naar buiten. Zij hebben geen verstand van natuur en verjagen de dieren om de haverklap. We drinken ons drankje op en gaan naar bed.

Met deze mooie volle heldere maan kijken wij om 4 uur uit het kleine raampje naast ons bed. Staan daar vier ogen ons aan te staren van twee gnoe's. We dutten weer in en om 7:00 ontbijten we met dat komische lachende groepje uit Hong Kong.

Swakopmund is ons doel voor vandaag, de geplande route hebben we aangepast op aanraden. Dat betekend minimaal 2 uur  eerder in Swakopmund. We tanken in Solitaire en kopen voor onderweg een muffin en een warme apfelstrudel. Het landschap verandert als een verkeerslicht van savanne tot bergpas van grasland tot woestijn. Werkelijk het is niet te beschrijven. Bij de Guab pas zien we de zeldzame bergzebra's (hartmann zebra) die alleen nog voorkomen in Namibië. Ze hebben een bruine snuit en ook hun benen zijn gestreept. Hier stoppen we en eten de muffin en apfelstrudel op in nabijheid van kudu's die ons staan te bekijken. Zij komen voor het water maar de rivier is droog. Bij de Kuiseb pas heb je een mooi uitzicht en ook hier zien we weer  bergzebra's. (De vlakte hierna noemen ze dan ook de Zebrapan).

sWe stoppen nog een keer bij een rotsmassief met bogen. Hier moet je een permitt voor hebben, maar met zo'n vlakte, wie wil je controleren?  Er staat wel een houten toilet met spleten waar Marianne doorheen kijkt en de blote kont van een andere toerist mag aanschouwen.
(Normaal overkomt mij dit ...... zou ik het hebben overgedragen aan Marianne)?

Walvisbaai is de tweede (industrie) stad van Namibië en is steeds groeiende, omdat hier meer werk is te vinden. De townships groeien dan ook elke dag. We rijden door via dune 7 op de B2 naar Swakopmund. Deze stad heeft meer uitstraling volgens de reisboeken. Hier zie je de Duitse bouwstijl rond 1900 en deze is volop aanwezig. Het een vreemd gezicht een Duitse stad wat verdwaald is in Afrika.

We checken in bij het gastvrije guesthouse Sea Breeze met zijn mooie kamers met balkon. "Morgen is er geen stroom van 6:00 tot 20:00..... hier staan de kaarsjes" wordt ons extra medegedeeld. Dan merken we ook eens wat dat betekend .... de hele stad Swakopmund is dan bijna geheel gesloten. Dus nu inkopen doen en pinnen dat kan nu nog mooi. We gaan naar een nieuwe luxe shopping mall dat hier om de hoek is aan de oceaan. Platz am meer dat klinkt erg D....st. Hier zien we een dansgroep optreden. We eten vandaag pizza, want al dat vlees aanbod gaat je hier tegenstaan. Volgens de farmers is Namibisch vlees vrij van antibiotica  en hormoon, dat is hier ten strengste verboden.

We gaan de stad in en het is rustig. By the way de "parkeerwachters" hebben nu ook van die zonnebrillen op. Ze passen nu extra goed op de auto.
We zien de eerste Himba's die hun handgemaakte souveniers verkopen.
Voordat we er erg in hebben staan er tien om ons heen. Deze bijzondere vrouwen hopen we ook nog te zien in noordelijk Namibië wat hun oorspronkelijke leefomgeving is. We kopen een paar kleine dingetjes. Dingen af en zakken in de prijs met wel 300% plus een foto van deze bijzondere goedlachse dames. Swakopmund is deze zaterdagmiddag uitgestorven zelfs op de pier en bij het brauhaus.

Groetjes

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mieke:
    11 juni 2017
    Dit is toch heerlijk om zo met jullie mee te mogen genieten. Bedankt voor je fantastische reisverslagen. We blijven je volgen.
    Groetjes Mieke