Ai Ais hotspring.

5 juni 2017 - Fish River Canyon, Namibië

We vertrekken uit Gochas Auob lodge en rijden met de andere auto de gravelweg op. Van deze auto werkt de schakeling beter en is soepeler terwijl dit het zelfde type auto is. Na 6 km te hebben gereden kwamen we erachter dat we aan de verkeerde kant reden. Tja.. dat links rijden wil wel maar moet natuurlijk nog wel in ons systeem komen. (het zal ook wel weer wennen zijn als we weer thuis zijn) .  Struisvogels lopen langs de weg en van eentje daarvan kunnen we zeggen dat het een vreemde vogel was, deze albino struisvogel was ook nog eens groter.
Paarden en koeien steken de weg over en blijven dan gewoon staan. Ook grote groepen springbokken passeren langs ons heen. In de bomen langs de weg hebben wever vogels erg grote nesten gebouwd soms wel van 2 bij 4 meter. Daaronder lopen wordt niet geadviseerd, omdat de Kaapse cobra zich wel eens uit de boom laat vallen, na te hebben gesmuld van de eieren en of kuikentjes. Tja en als je gebeten bent heb je niet veel tijd meer om de dokter in te schakelen in deze verlaten landschappen. EHBO helpt ook niet.....  dus je kunt beter een whiskey drinken en een sigaar opsteken voordat  je na 30 minuten de ogen sluit.

De afwisselingen van landschappen is erg bijzonder. Auob is een rivierbedding waar groen nog aanwezig is, daarna worden de bomen steeds kleiner en minder tot ze bijna helemaal verdwenen zijn. De gele graslanden  gaan later over in berglandschappen en canyons.

Bijzonder is kokerboomwoud en the giant playgrounds bij Keetmanshoop.
Een Afrikaans Hollandse nazaat boer int hier voor elke auto en persoon geld . Alles is netjes aangelegd. Terwijl men ook 22 km voor Keetmanshoop dit kan zien voor noppes.
Toch hebben we de boer gespekt.

In Keetmanshoop moeten wij  even pinnen, tanken, boodschappen doen en een mobiel op de kop tikken die werkt in Namibië, wel zo gemakkelijk bij calamiteit. De lodges kunnen we dan ook bereiken. (simple heeft namelijk geen contract met een Namibische provider).
Aangekomen bij de spar willen townshippers onze auto begeleiden naar de parkeerplaats. Oude Kapitein één oog heeft de leiding. Ze vragen om meel en melk en willen geen geld. Ze lappen zelfs de ramen van de auto. Melk en meel hebben we ze maar gegeven en hun dankbaarheid was groot. Bij het pinnen moet je hier aansluiten in een lange rij deze wordt door de beveiliging in de gaten gehouden. Het mobieltje die we aanschaffen is van het goedkoopste soort een smartphone met bel te goed. €65,-- Iedereen helpt ons ... ze halen (rennend) beltegoed op om de hoek en maken alles gereed voor gebruik.
Een service dat wij in Europa nog niet hebben meegemaakt. Ook hier weer (old Dutch) Afrikaans en Engels door elkaar heen.

Omdat we gisteren van auto wisselde hebben we er alles uitgehaald inclusief de pepperspray en niet nadenkend in één van de vijf spar zakjes gedaan. Nr. 1 met chips en snoep, nr. 2 met brood en pindakaas voor geval dat. nr. 3 met de famous zonnebrillen, nr. 4 kinderspeelgoed en schrijfblokken en nr. 5 springtouw, kleurtjes, schoolspulletjes en andere hebbedingetjes.
Marianne ziet onderweg een paar kleine kinderen onder een boom zitten en wil ze wat geven. Grijpt in zak nr. 5 en pakt de pepperspray (wat aanvoelde als springtouw) de kindjes zijn van geen kwaad bewust en pakken dit aan. Gelukkig wouden ze wel weer ruilen met het springtouw ppffffff.....

In Keetmanshoop wordt nog even getankt dit gaat tergend langzaam (dubbele tank). Niet alleen de benzinepomp werkt langzaam maar ook de pompbedienden, deze praat tussen door met zijn bazige vrouw. Ja we moeten nu echt gas geven willen we voor donker in Ai Ais zijn.

De zon zakt snel en schijnt laag in de auto. Wij konden haast niets zien door ......... de vette ramen van kapitein één oog.

Aangekomen in Ai Ais (over een slechte toegangsweg) checken we in. Wij kregen de luxe bungalow welke erg groot is inclusief hofje met hott tub-bubble bad  (hotspring water uit de bron (uiteraard hier geen 65 graden, maar 38 graden is het wel).

s'Nachts zwemmen we in het grote ovale buitenzwembad gevuld met heet water (38 graden) kijkend naar de sterrenhemel en de bijna volle maan. (zwembad is 24 uur open)
De ijsjes waar wij aan likken en een pot Windhoek lager bier is na zo'n reis dan ook dik verdiend.

Groetjes

1. Marja Euverman:
    6 juni 2017
    Hier een berichtje van ons.
    Eindelijk even de tijd voor.
    Jullie verhalen al wel steeds gelezen,maar zo even op de telefoon en dan is het niet zo handig om een berichtje te schrijven.
    Volgens mij is het wel weer een groots avontuurlijke reis wat jullie ondernemen.
    mooie foto's ook.
    We wensen jullie nog heel veel plezier!!
    Gr. Marja , en ook vast wel van Dirk.
  2. Mieke:
    6 juni 2017
    Wat is dit genieten van jullie verhalen.!!! Ik zie dit helemaal voor me. Heerlijk zo`n reis, om nooit te vergeten. In gedachten reizen we met je mee vanuit een zonnig Spanje, waar het ook goed verblijven is. We blijven jullie volgen en wensen je een mooie reis.
  3. Willem:
    Mooie plaatjes. Genieten!
  4. Willem:
    6 juni 2017
    Alex, heb je de foto's niet door elkaar gehaald? Die waar jij op staat lijkt verdacht veel op de Horseshoebend bij Page AZ.
  5. John mirry:
    6 juni 2017
    Toch rare mensen die Namibieers dat ze springtouwen in spuitbusje verkopen.