Sossusvlei 4 wheeldrive

9 juni 2017 - Naukluftgebergte, Namibië

We kunnen vroeg opstaan, maar dat doen we niet. We hebben geen zin om voor de poort van Sossusvlei te staan en dan in colonne achter elkaar aan te rijden. Dus vinden wij na een goede nachtrust dat opstaan om  5:30 een prima tijd is. Het ontbijt krijgen we mee in een rijkelijk gevulde koelbox. 1 liter Orange jus, thermoskan koffie en een met heet water voor thee. Broodjes, eieren, toetje, vruchten, hartige snacks, cupcakes tafelkleed en bestek. We rijden in donker naar Sossusvlei en merken dat onze achterlichten het niet doen (wij denken dat ze nog helemaal niet hebben gedaan). Morgen in Swakopmund maar even naar laten kijken, we rijden morgen toch niet echt in het donker.  We komen aan en nemen de tip van de locals van harte aan. Doorrijden naar Deadvlei en op terugweg Big Daddy en dune 45 nemen.

De laatste 4 km moet in erg mul zand gereden worden.  Dit kan men alleen met een 4Wd.  Toeristen met touroperator stappen in een tractor of sommigen komen van lodges in 4wd voertuigen. Een vriendelijke wachtende  buschauffeur bied hulp om de lucht van onze 4wd er gelijktijdig uit te laten. Eerst voor dan achter. We tellen gelijktijdig en gaan van 2,5 bar naar we denken 1,5 bar.

We zetten hem in 4wd stand en nu snelheid, toeren houden en gas..... daar gaan we. Na 400 mtr zien we de eerste 4wd jeeps vast zitten in het mulle zand. We moeten door want stil staan is ook vastzitten. Op de parkeerplaats bij Deadvlei zetten we de auto uit en vervolgen de reis per voet. Een stevige wandeling laat Sossusvlei één van werelds mooiste plekken zien. Een vallei met dode bomen staande in crème klei. Op de achtergrond het decor  rode duinen met strak blauwe lucht.  Dune lopers kunnen ook hier hun hart ophalen. Maar wij kiezen de "gemakkelijke" route. Echt het is hier onwerelds mooi. We lopen weer naar de auto en rijden twee kilometer met de auto terug waar we ontbijten onder een boom. Romantisch wordt de koffie uitgeschonken als een rode wijn.  Na het ontbijt onder de boom rijden we terug.
De banden pompen we weer op tot 2.5 bar met de compressor die we erbij hebben gehuurd. Een chauffeur  van een toeristen 4wd landrover vraagt om hulp, want zijn band is bijna leeg. Hier help je elkaar gewoon.
Op naar dune 45 en daar zijn we praktisch alleen en de zon staat nu goed.  Nee we hebben dune 45 niet bedwongen. Maar hier staan wel honderden duinen. Waarvan nummer 45 er één van is. De weg naar Sesriem Canyon  is vanaf de gate van Sossusvlei national park maar 4 km en bar slecht. Vele anderen keren terug de rillen in de weg maakt het er niet beter op. De Canyon valt tegen. We besluiten om bij een tankstation annex cafetaria wat te drinken en nemen Namibische worstenbroodjes.

We rijden naar de Lodge terug en kunnen  aanschuiven bij de koffie- en theetafel. Er is hier kort bij een waterhole voor dieren en algauw spotten we wilde gnoe's een groepje van 25. In eens lopen we er tussen ze kijken, rennen stoppen, kijken en rennen weer verder. Hier sta je midden in een docu van national geographic. De zon gaat onder met een rode gloed schijnend over een paar wolken die er zijn.

We gaan douchen en eten en dan in de stoel buiten zitten kijken in de donkere nacht.

Top dag gehad. groetjes

1. Marja Euverman:
    9 juni 2017
    Wat ziet dat er toch gigantisch mooi uit op de foto al moei nagaan hoe jullie het zien/beleven gr Dirk
  2. ErikBea:
    Het is echt een avontuurlijke vakantie Alex en Marianne
    Erg vet hoor
    Lijkt ons ook wel wat
    Zijn stiekem wel een beetje jaloers haha
    Fijne avond
    En op naar de volgende top dag
    Groetjes Erik en Bea
  3. John mirry:
    9 juni 2017
    Mooie foto's alleen mis ik de muziek van Pink Floyd. Alex waarom geen foto van bovenaf dunne 45?
  4. Yardena:
    12 juni 2017
    Dunne 45 beklimmen is heeeeeel erg zwaar. Vraag maar aan nachali....die foto van bovenaf kun je via haar wel zien hahaha. Die deadpan...dat is bijzonder om te zien. Ik verbaas mij trouwens om de himba vrouwen...heb jij je bh al aangeboden Marianne...zou een uitkomst zijn voor sommige dames omg.