Van townships tot bergpas

2 juni 2017

Na een goede nachtrust starten we de dag met een goed ontbijt. (Guesthouse Masion Ambre is een absolute  aanrader).

Vandaag willen we oefenen met de 4wd  en nemen wij de Khomas hooglanden als testbaan. Eerst volgden wij de borden maar helaas was één aanwijs bord missende waardoor we belanden in de townships.  Golfplaten huisjes met wrakhout aan elkaar gespijkerd en dromen volk dat langs de weggetjes loopt. Foto's hiervan maken leek ons niet gepast. Echt onveilig hebben we ons niet gevoeld, maar het verschil op deze aardkloot tussen rijk en arm is enorm.

We hebben later onze navigatie ingesteld en met tracks4Africa erop en dat werkt prima. Zo zie je maar weer een navigatie is een mooie uitvinding, maar een goede kaart blijft noodzakelijk. Van asfalt naar gravel is hier een kleine stap. Een tegemoet rijdende pick-up met lachende werkers erop deed veel stof oplaaien. Hierdoor werd een oryx opgeschrikt welke met een bloedgang de weg overstak. Gelukkig reden we erg langzaam en kon de oryx veilig oversteken. De oryx behoort tot één van de mooiste antilopen ter wereld.  De oryx staat niet voor niets op de vlag en in het wapen van Namibië. Het duurde niet lang of we zagen de eerste bavianen, het zijn soms hele groepen. Marianne springt uit de auto om ze te fotograferen, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ze zijn razendsnel en foto's maken van deze toch wel erg grote apensoort is moeilijk. Terwijl ze een aantal bavianen aan de andere kant van de weg wil fotografen rende anderen kort achter haar langs de weg over. pppffffff

Het is oppassen geblazen met rijden op gravel, niet alleen overstekende dieren maar ook is de weg soms erg slecht met keien, gaten en zand rillen.  Ook moeten we regelmatig uit de auto om een hek te openen en te sluiten.

Wrattenzwijnen zijn er genoeg, sommige staan je aan te staren, maar als je de autodeur open doet gaan hun staartjes recht omhoog en rennen ze er vandoor. Net als ze wegrennen stijgt een grote adelaar naast ons uit het struikgewas op en dat onverwachte is erg schrikken. Je hart zit dan ineens aan de andere kant van je lichaam. Ook zien we kleinere antilopen (tot kniehoogte) en jakhalzen.  Wauw hier leeft de natuur volop en we vervelen ons geen minuut. We vergeten de tijd en moeten toch nog behoorlijk doorrijden om voor donker weer "thuis" te zijn.

Aangekomen bij Masion Ambre hebben we een taxi besteld welke ons bracht naar Joe's beerhouse. Wel zo verstandig, want hier in het donker rijden wordt afgeraden. Joe's beerhouse bar/restaurant staat bekend om hun menukaart. Van wild tot bier en van schnitzel tot vegetarisch, maar ook hun inrichting is hilarisch / legendarisch.  Na het eten weer terug met de taxi en dan een lekkere douche wat wil een mens nog meer.

Groetjes

1. ErikBea:
    2 juni 2017
    Klinkt allemaal heel avondtuurlijk, we wensen jullie nog heel veel plezier en geniet van al het moois, we zijn stiekem wel een beetje jaloers.

Groetjes Erik en Bea
  2. Willem:
    2 juni 2017
    Je hebt me nu al overgehaald om ook zoiets uit te proberen. Nou het vrouwtje nog overhalen.
    Eerst nieuw Zeeland in September.
    Veel moois gewenst.

Gr. Willem
  3. John mirry:
    3 juni 2017
    Zo de eerste avonturen al beleeft.
    Heb je de tanden van de bavianen ook gezien echt wel groot hè , maar in zo'n fourwheeldrive zit je wel veilig.
    Nog vele avonturen gewenst ,

Mirry en John